Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2013

Η Πέμπτη Δύναμη

---Υπάρχουν τέσσερις θεμελιώδεις δυνάμεις:
η βαρυτική, η ηλεκτρομαγνητική, η ισχυρή πυρηνική και η ασθενής πυρηνική. Επιστήμονες έχουν προτείνει την ύπαρξη μιας ακόμη, η οποία και αναζητείται. Ομάδα αμερικανών ερευνητών δημιούργησε έναν χάρτη της κίνησης των ηλεκτρονίων στα βάθη του πλανήτη, στο εσωτερικό του μανδύα. Οπως υποστηρίζουν ο χάρτης αυτός μπορεί να βοηθήσει στην αποκάλυψη αυτής της πέμπτης δύναμης.

---Τα ηλεκτρόνια
Ενα ηλεκτρόνιο εκτός από την περιφορά του γύρω από τον πυρήνα, πραγματοποιεί και μια περιστροφική κίνηση γύρω από τον άξονά του – πρόκειται για τη λεγόμενη ιδιοπεριστροφή ή ιδιοστροφορμή (spin). Η ιδιοπεριστροφή αυτή δημιουργεί γύρω από το ηλεκτρόνιο ένα μαγνητικό πεδίο. Με την παρουσία ενός εξωτερικού μαγνητικού πεδίου, το μαγνητικό πεδίο του ηλεκτρονίου προσανατολίζεται με δυο διαφορετικούς τρόπους ως προς τη διεύθυνση του εξωτερικού μαγνητικού πεδίου.

---Η πέμπτη δύναμη
Εκτός από τις τέσσερις δυνάμεις έχει προταθεί και η ύπαρξη άλλης μιας, η οποία θεωρείται ότι αποτελεί μια μορφή μαγνητικής δύναμης που δεν εξασθενεί με τον ίδιο ρυθμό που εξασθενούν οι άλλες τέσσερις καθώς επεκτείνονται στον χώρο. Με απλά λόγια αυτή η πέμπτη δύναμη "αντέχει" και διατηρεί την ισχύ της ακόμη και σε μεγάλη απόσταση από την πηγή της. Τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία παράγονται όταν δύο σωματίδια ανταλλάσσουν τα λεγόμενα «εικονικά φωτόνια» που εμφανίζονται και εξαφανίζονται συνεχώς. Ορισμένοι φυσικοί έχουν διατυπώσει την άποψη ότι είναι πιθανό να υπάρχει άλλο ένα σωματίδιο το οποίο λειτουργεί με ανάλογο τρόπο παράγοντας έτσι μια ακόμη θεμελιώδη δύναμη.

---Το σωματίδιο
Ως υποψήφιο έξτρα εικονικό σωματίδιο έχει προταθεί το λεγόμενο "αντισωματίδιο". Πρόκειται για μια μυστηριώδη οντότητα η οποία, σύμφωνα με τους επιστήμονες που υποστηρίζουν την ύπαρξη της, έχει ασυνήθιστες ιδιότητες. Η μάζα του ποικίλλει ανάλογα με τον τρόπο που εμείς το μετράμε, ιδιότητα που οι ειδικοί ονομάζουν "κλιμακωτή αμεταβλητότητα". Αποτέλεσμα αυτής της ιδιότητας είναι η ανταλλαγή που πραγματοποιεί το αντισωματίδιο – η εμφάνιση και εξαφάνιση των εικονικών του σωματιδίων – να γίνεται με πιο αργό ρυθμό. Αυτό σημαίνει ότι η δύναμη αυτή έχει πολύ μεγάλη εμβέλεια δράσης. Οι προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι τώρα στα εργαστήρια δεν έχουν καταφέρει ωστόσο να βρουν κάποια ίχνη του αντισωματιδίου.

Επιστήμονες του Amherst College στη Μασαχουσέτη ρίχνουν στο τραπέζι μια επαναστατική ιδέα. Να χρησιμοποιήσουμε τη Γη ως εργαστήριο για να εντοπίσουμε το αντισωματίδιο. Οι ακραίες συνθήκες στον μανδύα επηρεάζουν την ιδιοστροφορμή των ηλεκτρονίων με αποτέλεσμα να επηρεάζεται το γήινο μαγνητικό πεδίο. Οι ερευνητές δημιούργησαν έναν χάρτη της ιδιοπεριστροφής των ηλεκτρονίων στα βάθη του μανδύα της Γης. Υποστηρίζουν ότι ο χάρτης αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εντοπισθεί το αντισωματίδιο σε εργαστηριακές συνθήκες. Η ερευνητική ομάδα έκανε μια πρώτη προσπάθεια στο εργαστήριο με βάση τα στοιχεία του. Αφού μελέτησαν τα δεδομένα του γεωμαγνητικού πεδίου ανέλυσαν τις ιδιοστροφορμές των ηλεκτρονίων και το πώς αυτές οι ιδιοστροφορμές αλληλεπιδρούν με σωματίδια στο εργαστήριο μέσω της πέμπτης δύναμης. Τα αποτελέσματα όμως ήταν αρνητικά. Δεν εμφανίστηκε κανένα ίχνος της πέμπτης δύναμης.
"Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να απορριφθεί η θεωρία της πέμπτης δύναμης. Απλά μας λέει ότι, αν υπάρχει, είναι ιδιαίτερα ασθενής" αναφέρει ο Λάρι Χάντερ, επικεφαλής της μελέτης. Ο Χάντερ τονίζει ότι πρέπει να συνεχιστούν οι προσπάθειες εντοπισμού της πέμπτης δύναμης και ότι δεν πρέπει να αποθαρρύνονται οι ερευνητές αφού στις περισσότερες περιπτώσεις απαιτούνται πολλά χρόνια προσπάθειας για μια τέτοιου είδους ανακάλυψη. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση του "Science".

Δευτέρα 4 Φεβρουαρίου 2013

Σωστή Σχολική Μόρφωση

 
---Το οτι δεν υπάρχει σωστή σχολική μόρφωση στην Ελλάδα, το ξέρουμε. Τί ακριβώς θα έπρεπε όμως να είναι η μόρφωση ενός παιδιού στα σχολικά του χρόνια; Να μάθει μαθηματικά, φυσική, χημεία, ιστορία, έκθεση; Μήπως να του μάθουν στα θρησκευτικά, τί "εικάζουν" πως είναι θεός και το πως θα πρέπει αυτό να φέρεται για να τον "ευχαριστήσει";. Τίποτα απ'όλα αυτά.
---Τί χρησιμεύει το σχολείο σήμερα: Στις μέρες μας το σχολείο είναι καλό μόνο για να διδάξει στο παιδί την κοινωνική συναναστροφή με τα άλλα παιδια. Να δει οτι υπάρχουν καλά και κακά παιδιά. Φίλοι που θα το υποστιρίξουν και φίλοι που θα το προδώσουν. Να μάθει να είναι επιφυλακτικό και να μην εμπιστεύεται πάντα τον οποιοδήποτε, γιατί πολλές φορές τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως φαίνονται. Να δει πως κάποιες του πράξεις που δεν είναι σωστές μπορεί να το οδηγήσουν στην κοινωνική απομόνωση. Επίσης απαιραίτητες στο παιδί είναι οι πρώτες τάξεις, στις οποίες μαθαίνει γραφή, ανάγνωση και την βασική αριθμητική.
---Ποια επιπλέον μόρφωση θα έπρεπε να προσφέρει το σχολείο: Μετά το δημοτικό, θα έπρεπε να μειώνονταν δραστικά τα βασικά θεωρητικά μαθήματα και να διδάσκονται πρακτικά μαθήματα που θα προετοιμάζουν το παιδί για την μετέπειτα ζωή του στην κοινωνία. Στα Ιαπωνικά σχολεία για παράδειγμα, τα παιδιά μέσα σε όλα τα άλλα, διδάσκονται και βασικά μαθήματα μαγειρικής, έτσι ώστε να ξέρουν αργότερα να "βράζουν ένα αβγό" αν χρειαστεί. Δεν θα ήταν πολύ καλύτερα αν θα μάθαιναν όλα τα παιδιά στο σχολείο πώς να μαγειρεύουν, να χρησιμοποιούν τα βασικά εργαλεία, να αλλάζουν μια λάμπα, πρώτες βοήθειες, κολύμβηση, αυτοάμυνα, κηπουρική, ραπτική, οδήγηση, κτλ., από το να περιμένουν ανυπόμονα να περάσει η ώρα για να βγούνε διάλειμμα; Φυσικά για όσα είχαν κλίση σε συγκεκριμένα αντικείμενα, θα έπρεπε να εντάσσονταν σε εξειδικευμένα τμήματα τα οποία θα εστιάζανε στο ταλέντο τους.
---Με τον παραπάνω τρόπο, θα μπορούσε και το παιδί πιο έυκολα να καταλάβει πού έχει κλίση και όχι να περιμένει τα τελευταία χρόνια του Λυκείου για να "μαντέψει" προς τα πού θέλει να συνεχίσει, πριν τελικά να διαπιστώσει οτι δεν του αρέσει αυτό που διάλεξε, αλλά δεν έχει τον χρόνο να πάει πίσω για να "πειραματιστεί" κάπου αλλού (δεν είναι λίγες αυτές οι περιπτώσεις) και έτσι συνεχίζει για να τελειώσει με το ζόρι αυτό που άρχισε ή τα παρατάει για να βγει στην ζωή με πρακτικά ελλειπείς γνώσεις.
---Είναι αξιοπερίεργο που έχουμε τόσα χρόνια πολιτισμού και στερούμαστε ακόμη τα βασικά βήματα στην μόρφωση. Σε μερικές χώρες ακολουθούν αρκετά από αυτά τα βήματα. Πριν από κάμποσα χρόνια είχαμε και στην Ελλάδα κάτι παρόμοιο, τις σχολές οικοκυρικής, αλλά ήταν κυρίως για τα κορίτσια που προορίζονταν να αναλάβουν το σπίτι. Δυστυχώς ή ευτυχώς όμως οι απαιτήσεις των καιρών έχουν αλλάξει και ενώ πρέπει να προσαρμοστούμε, εμείς μένουμε όλο και πιο πίσω.
 

Γίνε ο παππούς του εαυτού σου!

---Θέλεις να δημιουργήσεις ένα "παράδοξο" και να γίνεις ο παππούς του εαυτού σου; Δες πώς μπορείς να το πετύχεις!
---Βήμα 1.Ο μπαμπάς σου παντρεύεται την κόρη της γυναίκας σου και γίνεται γαμπρός σου.
---Βήμα 2.Η θετή σου κόρη είναι τώρα και θετή σου μητέρα.
---Βήμα 3.Η γυναίκα σου είναι τώρα η μάνα της μάνας σου και αυτό την κάνει παράλληλα και γιαγιά σου.
---Βήμα 4.Αφού τώρα πλέον είσαι και ο εγγονός της γυναίκας σου, αυτό σε κάνει και παππού του εαυτού σου!